DSB MY 1101: A legelső Nohab.

A NOHAB (Nydqvist & Holm AB) egy svéd gépgyár Trollhättan városában.

A céget Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström és Carl Olof Holm alapította 1847-ben Trollhättans Mekaniska Verkstad néven. Eredetileg vízi erőműveknek gyártottak turbinákat. 1865-ben elkészítették első gőzmozdonyukat, melyből 1912-ben gördült ki az ezredik példány.

1916-ban a céget korlátolt felelősségű társasággá alakították és egyúttal átnevezték NOHAB-bá. 1921 és 1924 közt a 500 mozdonyt készített Oroszország számára.
1930-ban a NOHAB hozzákezdett a licencelt Bristol Jupiter repülőhajtómű gyártásához és néhány év múlva ez a hajtóműgyártó-divízió a linköpingi székhelyű AB Svenska järnvägsverkstäderna céggel létrehozta a SAAB céget.

1954-ben a General Motors vontatójárművek iránti keresletén felbuzdulva a NOHAB az ausztrál ML2-es mozdony tervének módosításával elkészítette az első dízelmozdonyokat a DSB (Dán Államvasutak) részére. A MÁV 1960-ban kiírt pályázatára érkezett egy Magyarországra, ahol a próbautak után egy húszdarabos széria, az M61-es sorozat beszerzését határozták el. Amozdonyok megbízhatósága messzeföldön híres, Szicíliától Norvégiáig járják a síneket ma is.



Bár a cég 1979-ben csődöt jelentett, a NOHAB ma is jelentős turbina- és közepes méretű hajómotorgyártó cég.

Dánia
A NOHAB-GM mozdonyok történetének európai része valamikor a 40-es évek végén kezdődött Dániában. A Dán Álamvasutak (DSB) a háború után erőteljes dízelesítési programot indított el, melyhez az EMD-vel akkor már licencszerződést  kötött svéd NOHAB  cégben talált megfelelő partnerre. 1952. március 4-én aláírás került az első 4 mozdony, az MY 1101-1104 szállításáról szóló szerződésre. A mozdonyvezetők hamar megkedvelték a mozdonyt egyszerű kezelhetősége, kényelmessége, üzembiztossága és szokatlanul nagy, biztonságérzetet adó gyűrődőzónája miatt. A rendkívül jó tapasztalatok eredményeként 1958 májusában már a 44. MY érkezett az országba. A mozdonyok minden várakozást felülmúló szereplésének köszönhetően a DSB mellékvonali dízelmozdonyát, a kisebb tengelyterhelésű MX típust is a NOHAB cég szállíthatta. Ez a 45 darab kisebb teljesítményű gép 1960 szeptemberétől kezdődően került leszállításra mintegy két év alatt.
A nagyobb teljesítményű MZ sorozat előtt végszóként újabb 15MY került leszállításra 1964-1965-ben. A sorozatot a DSB 2001. június 15-én használta utoljára menetrendi forgalomban, de a sorozat nagy része (többek között a fent említett utolsó 15 darab mindegyike) a svéd, német és dán magánvasutaknál tovább szolgál.

Oldalmenü
Szavazás
Melyik a kedvenc Nohab festésed?
A régi (csíkos) festés
A sötétnarancssárga festés
Naptár